Portugal del 4
240423:
Idag hade vi planerat utflykt till Cascais. Är ett ställe jag haft uppskrivet på "se-listan" sedan tidigare, har sett så fint ut samt så har min vän Isa också tipsat om detta ställe då hon ganska nyligen varit där. Gick ett tåg dit, men då var vi tvugna och ta oss dit. Var ungefär 5km så vi tänkte att vi kunde ta cyklarna, men ack så fel vi hade. Det var bara stora vägar som vi kunde åka på för att ta oss dit, så vi fick vända tillbaka med cyklarna till campingen. Kollade andra alternativ, kunde då åka buss till tågstationen. Fanns en busshållsplats precis utanför campingen, men var svårt för oss att veta vilken färdriktning vi skulle åt. Satt där en stund, bestämde oss sedan att gå till nästa busshållsplats, efter kanske 45 min kom det en buss som tog oss till tågstationen.

Därifrån köpte vi tågbiljetter, men perrongen var uppdelad i två sidor, så när tåget kom på den andra sidan än vad vi trodde vi skulle åka ifrån så hoppade vi naturligtvis inte på tåget trots att alla andra människor på perrongen gjorde det (typiskt). Missade även nästa tåg pga samma orsak. Men det tredje tåget kom vi med haha. Niklas humör började svikta lite, men det gick över rätt fort. Tyvärr resulterade allt krångel med att vi var framme i Cascais vid 14:15 tiden, och behövde åka tillbaka hem innan 19 då jag läst att sista bussen hem gick då. Thelma fick sitta i en väska på bussen, men hon skötte sig exemplariskt som alltid på denna resa, slutar aldrig överraska.
Men vad fint det var. Var absolut värt krånglet för att ta sig dit.

Vi gick längst vattnet på en strandpromenad, från Cascais till Estoril (tips från Isa, bra med vänner som kan tipsa om sevärdigheter längst vår resa).
Här ser ni Thelmas väska (hål så hennes huvud kan sticka ut och luftningshål).

Vi var såklart utsvultna när vi gick längst strandpromenaden (åt ingen frukost eftersom vi hade tänkt att äta lunch i Cascais, men blev senare än tänkt i och med krånglet). Men tillslut hittade vi en restaurang, och det blev en som Isa hade tipsat om.

Detta var andra gången vi åt mat på restaurang sedan vi lämnade Sverige. Var nog den godaste pizzan jag ätti på länge. Niklas tyckte också det var gott, dock finns det ju ingen pizza som slår kebabpizza på Milano i vår hemstad, enligt honom ;)
Efter maten satte vi oss vid stranden och tog det lugnt i 1 timme ungefär. Därefter började färden hemåt igen. Allt gick smidigare på hemresan än ditresan i varje fall vilket var skönt. Dock gick bussen sönder så vi fick hoppa av och vänta på nästa, men det tog kanske bara en kvart.
Vi är väldigt nöjda med besöket till Cascais och Estoril. Vi båda är överens om att vi gärna hade tagit en heldag där och legat på stranden.
240424:
Idag hade vi siktet inställt på södra Portugal. Vi åkte cirka 20 mil och hamnade på en ställplats i Albufeira. 10 euro/dygn. Vi valde att minst stanna 2 dygn, kanske blir 3 beroende på hur vi känner. Vägen var bra, åkte betalväg hela vägen från Lissabon till Albufeira, kostade dock 37 euro, men det var det värt för att åka bra och tryggt.

Receptionen var dock stängd när vi kom fram till ställplatsen, så vi funderade på hur vi skulle göra. Men sen träffade vi en trevlig campare som inte kunde engelska, men han visade vägen till sin kompis som kunde engelska, så han förklarade att det bara var att åka in och betala när någon dök upp eller när receptionen var öppen igen. Alltid trevligt när man stöter på hjälpsamma människor.

Vi stannade till vid stranden och chillade några timmar. Ikväll blir det lugnt, ska äta lite tilltugg med ost och olika korvar, sedan ska vi laga en pasta med champinjoner och bacon. Ska ha lite Thelma-vård också, borsta, klippa, duscha av och klippa klorna.
Får vi se vad morgondagen har att bjuda på. Tror vädret ska bli något sämre, ner under 20 grader.

På återseende / Fanny och Niklas.

#1 - Anonym

Vackert! Man funderar ju hur det ska gå för pizzerian i Lindesberg när inte Niklas hemma😅

#2 - Anonym

Svar: Haha ja det är frågan, ni kanske får gå dit och köpa lite pizzor i Niklas ställe så det inte går under? ;)
Fanny Thysell

#3 - Anonym

Lite små äventyr efter resans gång, bra jobbat👏ni får se mkt fint❤️