Portugal del 3 - Lissabon
240422:
Idag åkte vi mot Lissabon. Hade tänkt att bo vid Cascais, men var väldigt dåligt med utbud av campingar och ställplatser så vi ändrade planen. Resan gick bra, åkte 20 mil för att komma till Lissabon. Vi bor strax utanför, i Benfica.

Campingen. Var lite dyrare än alla andra campingar vi stått på, 40 euro/dygn. Men fanns inte så mycket alternativ och vi kände att vi kunde unna oss det. Vi tog 2 dygn.
Lagade lite lunch, blev stekt ris, majs, paprika, korv och ägg. Går väldigt bra att laga mat i husbilen, vi har endast ätit ute en gång under resans gång. Kommer självklart bli lite mer restaurangbesök framöver.
Vi fick gå 3km till tågstationen i 26 grader, inte så roligt. Tyvärr har vårat lås till cykeln ramlat av på något märkligt sätt, så vi har varit ute efter ett cykellås men inte hittat detta ännu. Men det gick smidigt att åka tåg, tog ca 9 minuter från Benfica och in till Lissabon. Kostade ungefär 3 euro för oss två. Väl i Lissabon hade vi inga direkta planer utan strosade mest runt. Gick i ett område som hette Rua Sao Tome, hade fått tips av Isa.

Tyvärr råkade Niklas packa ner vår lilla högtalare istället för kameran (haha) så ni får nöja er med mobilbilder. Men Lissabon, vilken mysig stad! Fina byggnader med mosaik, spårvagnar som åkte omkring, fina gränder och små "golfbilar" som folk fick åka för runttur i Lissabon, vilket går att förstå i och med alla uppförsbackar.
När vi gick tillbaka mot tågstationen såg vi en allt-i-allo-butik, så frågade om de hade cykellås vilket de hade, så där hade vi lite tur och vi blev otroligt glada för att kunna använda cyklarna igen. Lissabon var verkligen värt ett besök. På kvällen lagade Niklas hamburgare, sedan blev det en tidig kväll då vi var ganska trötta. Hade ändå åkt 20 mil på förmiddagen och sedan promenerat i flera timmar, tror det blev 1 mil totalt.

På återseende / Fanny och Niklas.